Monday, October 23, 2006

America cea frumoasa

Si, pana la urma, am ajuns pe pamantul meu de bastina. Am avut atata emotie la avion ca n-am putut sa dorm - de fapt am terminat cartea Alchemistul, am privit un film de a nostru cam prost, si altfel m-am uitat la scaunul inaintea mea si m-am gandit - ce am sa fac eu fara moldova aceea? Aterizarea in America tot nu m-a linistit, dar cand am iesit din avion, o emotie m-a acoperit ca un val: un sens de ceva cunoscut. Dar nu ceva cunoscut la un nivel constient - adica nu pot spune precis de unde-l cunosc, stiu numai ca imagine in fata mea cand am iesit, persoanele care stateau in coridior si limba lor, mirosul acela, totul ce a fost mi-a amintit ca sunt, si mereu o sa fiu, de aici.

Dar fiind plecat doi ani de zile, observ plusurile si minusurile americii mai mult ca un om strain. Aeroportul JFK in New York nu-i chiar ca aceea in Germania - ii mai prost organizat, poate si mai sarac in sensul ca vezi cate un vagabond, cred ca semnele care indica plecare si iesire pot fi mai clare. Cand am iesit, in comparatie cu aeroport german, transport public a fost haotic - firmile private, autobuse, taxiuri, masini, parcare gigantica (suntem faimosi pentru faptul ca sunt dependenti de masini). Oamenii erau o amesticatura: un negru mi-a aratat unde este telefonul, am mers cu un sofer corean (chiar si a vorbit in limba coreana cu dispecerul lui), erau si albi si negri si orice la mijloc. Si vreau sa mai adaug ca americani se lipsesc un sens de stil cu imbracamintele lor - ori poate ca ei au sensul dar hotaresc sa nu depun eforturi necesare zi la zi... nemtii si moldovenii, chiar daca ei au o multime de diferite stiluri, fac un efort sa-si arata propriul lor stil. Sunt multi americani (ca si mine) care nu fac asta.

Mai scurt, New York este un loc viu. Un loc care mai dezvolta, in toate directiile (bun, rau, ori fara nici o inclinatia morala). Spre deosebire de germania care arata ca deja a ajuns la perfectie, orasul New York este ca Moldova - umanitatea lui se vede prin imperfectia lui. Asta imi place foarte mult, si cred ca ma simt mai bine acasa in america mea cea frumoasa fiindca am invatat in Moldova ce inseamna fumosete.

Chiar cu aprecierea noua de tara mea, a ramas si dor de Moldova...

No comments: